Moje prawa w urzędzie
Załatwianie spraw
Jeżeli strona odwołuje się od decyzji lub postanowienia do organu wyższego stopnia, wówczas ta instancja powinna rozstrzygnąć sprawę w ciągu jednego miesiąca. Niekiedy terminy, o których mowa powyżej, mogą zostać przekroczone. Przedłużenie terminów może nastąpić w szczególności wówczas, gdy opóźnienie wynika z winy samego zainteresowanego (np. jeżeli nie dostarczył on dokumentów, do których dostarczenia był zobowiązany) albo z przyczyn niezależnych od urzędu (np. jeżeli urząd nie może działać z powodu powodzi). Urząd powinien o spodziewanym przekroczeniu terminu powiadomić zainteresowanego, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
Podstawa prawna: art. 35 i art. 36 oraz art. 12 k.p.a.
Należy zwrócić uwagę, że przedstawiane dokumenty muszą być autentyczne. Wykorzystywanie nieprawdziwych dokumentów jest poważnym przestępstwem, zagrożonym surowymi karami. Nie wolno dokumentów niszczyć, ani przerabiać. Nie można też wprowadzać w błąd urzędnika za pomocą dokumentów sfałszowanych. Zagrożenie karą dotyczy także urzędnika poświadczającego nieprawdę. Naruszenie tych zasad również powoduje odpowiedzialność karną.
Podstawa prawna:
- art. 270 kodeksu karnego:
- § 1. Kto, w celu użycia za autentyczny, podrabia lub przerabia dokument lub takiego dokumentu jako autentycznego używa, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
- § 2. Tej samej karze podlega, kto wypełnia blankiet, opatrzony cudzym podpisem, niezgodnie z wolą podpisanego i na jego szkodę albo takiego dokumentu używa.
- § 2a. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2
- § 3. Kto czyni przygotowania do przestępstwa określonego w § 1, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
- art. 271 kodeksu karnego:
- § 1. Funkcjonariusz publiczny lub inna osoba uprawniona do wystawienia dokumentu, która poświadcza w nim nieprawdę co do okoliczności mającej znaczenie prawne, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
- § 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
- § 3. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
- art. 272 kodeksu karnego:
- Kto wyłudza poświadczenie nieprawdy przez podstępne wprowadzenie w błąd funkcjonariusza publicznego lub innej osoby upoważnionej do wystawienia dokumentu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
- art. 273 kodeksu karnego:
- Kto używa dokumentu określonego w art. 271 lub 272, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
- art. 275 kodeksu karnego:
- § 1. Kto posługuje się dokumentem stwierdzającym tożsamość innej osoby albo jej prawa majątkowe lub dokument taki kradnie lub go przywłaszcza, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
- § 2. Tej samej karze podlega, kto bezprawnie przewozi, przenosi lub przesyła za granicę dokument stwierdzający tożsamość innej osoby albo jej prawa majątkowe.
- art. 276 kodeksu karnego:
- Kto niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznym, ukrywa lub usuwa dokument, którym nie ma prawa wyłącznie rozporządzać, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Podstawa prawna: art. 127 i nast. k.p.a.
Wymagane dokumenty:
- skarga lub wniosek.
Opłaty skarbowe i administracyjne:
Przyjęcie, rozpatrzenie skargi lub wniosku nie podlega opłatom.
Termin i sposób załatwienia:
W przypadku ustalenia, że organem właściwym do rozpatrzenia skargi lub wniosku jest Wojewoda − bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca (art. 223 § 1 i art. 237 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego − Kpa).
W razie niezałatwienia skargi w terminie, należy zawiadomić skarżącego, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy (podstawa prawna: art. 237
§ 4 kpa w związku z art. 36 kpa).
W razie niemożności załatwienia wniosku w terminie miesięcznym właściwy organ obowiązany jest w tym terminie zawiadomić wnioskodawcę o czynnościach podjętych
w celu rozpatrzenia wniosku oraz o przewidywanym terminie załatwienia wniosku (art. 245 Kpa).
Skargi lub wnioski wniesione do Wojewody niezgodnie z właściwością – będą niezwłoczne przekazanie do organu właściwego, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni wraz z zawiadomieniem skarżącego lub wnioskodawcy (art. 231 i 243 Kpa).
Skargi składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia. Zgodnie z art. 229 Kpa:
Jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
- rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa − wojewoda, a w zakresie spraw finansowych − regionalna izba obrachunkowa,
- organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej − wojewoda lub organ wyższego stopnia
- wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 − rada gminy,
- zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 − rada powiatu,
- zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 − sejmik województwa,
- wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu − właściwy minister, a w innych sprawach − Prezes Rady Ministrów,
- innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej − organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór,
- ministra − Prezes Rady Ministrów,
- konsula - minister właściwy do spraw zagranicznych,
- organu centralnego i jego kierownika - organ, któremu podlega.
Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku (art. 242 § 1 Kpa).
Tryb odwoławczy:
Postępowanie w sprawie rozpatrzenia skargi lub wniosku jest postępowaniem jednoinstancyjnym. Nie przewidziano w tym postępowaniu żadnych środków odwoławczych.
Niemniej skarżącemu niezadowolonemu z sposobu rozpatrzenia skargi przysługuje prawo do ponownego złożenia skargi, w przypadku wskazania nowych nie podnoszonych wcześniej okoliczności, do organu, który skargę rozpatrywał (art. 239 Kpa).
Natomiast wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku, a także jeżeli wniosek nie został załatwiony w terminie, przysługuje prawo do wniesienia skargi. (art. 246 Kpa)
Miejsce złożenia dokumentów:
Skargi i wnioski można składać w godzinach pracy Urzędu pisemnie , ustnie do protokołu, jak również za pomocą poczty elektronicznej (e-mail): skargiwnioski@duw.pl oraz elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP (dodatkowe informacje nt. doręczania korespondencji elektronicznej na Biuletynie Informacji Publicznej DUW).
Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
UWAGA:
Skarga powinna zawierać: wskazanie osoby od której pochodzi (imię i nazwisko lub nazwa), adres wnoszącego oraz określenie przedmiotu sprawy. Skargi i wnioski zawierać powinny imię i nazwisko oraz adres wnoszącego skargę lub wniosek. Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46), skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu osoby wnoszącej sprawę pozostawione zostaną bez rozpoznania. Celem zapewnienia sprawnego załatwienia sprawy zaleca się określać przedmiot sprawy poprzez zwięzły opis i jednoznaczne wskazanie zarzutów lub wniosków. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
Interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmują:
- pracownicy Wydziału Prawnego, Nadzoru i Kontroli, Oddziału Kontroli i Skarg codziennie w godzinach pracy Urzędu, p. 1163;
- pracownicy w Oddziale Kancelarii Ogólnej w Biurze Administracji i Logistyki w każdą środę w godzinach od 16:00 do 18:00;
- dyrektorzy wydziałów/biur lub wyznaczeni przez nich zastępcy, po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania.
Wydział Prawny, Nadzoru i Kontroli: Dyrektor Wydziału i Z-ca Dyrektora – czwartek w godz. 14:00 – 15:00;
Wydział Infrastruktury: Dyrektor Wydziału – środa w godz. 14:30 – 16:00; Zastępca Dyrektora Wydziału – środa w godz. 14:30 – 16:00;
Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców: Dyrektor Wydziału i Z-ca Dyrektora – wtorek w godz. 10:00 – 12:00 oraz środa w godz.16:00 – 18:00;
Wydział Nieruchomości, Rolnictwa i Środowiska: Dyrektor Wydziału i Z-ca Dyrektora Wydziału – środa w godz. 10:00 – 14:00;
Wydział Finansów i Budżetu: Dyrektor Wydziału – środa w godz. 13:00 – 15:00 oraz Zastępca Dyrektora Wydziału – środa w godz. 13:00 – 15:00;
Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej: Dyrektor Wydziału i Z-ca Dyrektora – środa w godz. 14:00 – 16:00;
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego: Dyrektor Wydziału – poniedziałek w godz. 13:00 – 15:30;
Biuro Administracji i Logistyki: Dyrektor Biura – wtorek w godz. 13:00 – 15:00;
Biuro Organizacji i Rozwoju: Dyrektor Biura – wtorek w godz. 9:00 – 10:00;
Biuro Wojewody: Dyrektor Biura – środa w godz. 13:00 – 15:00;
Wojewoda, Wicewojewoda i Dyrektor Generalny przyjmują interesantów w ramach osobistego spotkania w sprawach skarg i wniosków, zgodnie z wlaściwością merytoryczną określoną w Regulaminie Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu, po wcześniejszym złożeniu pisemnego zgłoszenia.
Jednostka koordynująca:
Wydział Prawny, Nadzoru i Kontroli
Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego
Pl. Powstańców Warszawy 1
50-153 Wrocław
tel.: 071 340 61 22
071 340 66 51
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 735)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie przyjmowania rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46).